faravahar

Historische Iran reis van Arris

Ik was en ben compleet voldaan
Arris Agerbeek, docent Grieks & Latijn

De aankomst in Teheran verliep soepel

Arris bij Taq-e Bostan

De aankomst in Teheran verliep soepel. De vlucht was prima, een mooi vliegtuig, die Airbus A380, met goede service. De tussenstop in Dubai was erg lang en ook wat surrealistisch. Een nacht lang zittend in transit zag ik de hele wereld langs lopen. De vervolgvlucht naar Teheran verliep ook goed.

Op Khomeini International stond Darius Zare mij op te wachten

Hij bracht mij naar het hotel waar hij me de volgende morgen zou ophalen voor de rit naar Hamadan. Het klikte gelijk wel tussen ons, zijn Engels was ook erg goed. Die dag kocht hij voor mij een Iraanse Sim kaart en hij wisselde ook 300 euro voor me, waar ik de rest van de reis ruim voldoende aan bleek te hebben. Het hotel Azareh was goed, schoon en had goede service. Engels sprak men echter vrijwel niet, maar daar kwam de hulp van Darius goed van pas. De kamer was ruim en van alle gemakken voorzien. Ik kwam rond het middaguur aan en heb toen gelijk wat bijgeslapen. ’s Avonds een korte wandeling door de wijk gemaakt om de sfeer te proeven.

De volgende ochtend reden we naar Hamadan

Arris bij de graftombe van Ester

De graftombe van Ester en Mordekhay

Tijdens de ritten heb ik veel gesproken met Darius over politiek, geschiedenis en ook zijn werk en ervaringen met buitenlandse reizigers. Erg prettig vond ik dat hij zeer professioneel te werk ging, hij bleek zeer ervaren. Ook gaf hij mij veel ruimte bij het afspreken van tijden en logistieke zaken. Als chauffeur in het waanzinnige verkeer in met name de steden was hij onberispelijk. Echt een avontuur op zich, in de auto in Iran! Wat een chaos, wel opwindend! Het hotel in Hamadan was ook goed, lag wel excentrisch. Darius verbleef er ook, maar zei dat hij de hygiëne niet zo goed vond. Hij verwisselde van kamer om die reden. Zelf had ik niets aan te merken. De eerste avond hebben we samen in de stad gegeten, de dag erna in het hotel. Het diner daar was het beste dat ik in de hotels heb gegeten. Eén dag in Hamadan bleek wel genoeg om de interessante sites te zien. De resten van het antieke Ecbatana vielen me wat tegen, de bazaar vond ik juist weer erg leuk. Erg curieus vond ik het graf van Ester, met de wonderlijke, Joodse, beheerder.

De volgende dag reden we via Bisotun en Taq-e Bostan naar Kermanshah

In Bisotun bleek het reliëf van Darius in de steigers te staan. Dat was jammer. De andere reliëfs aan de bergwand maakten echter veel goed. Taq-e Bostan bleek net zo indrukwekkend tijd zijn als ik me voorgesteld had. Een mooie site. Het hotel in Kermanshah was het beste van alle hotels. Gloednieuw, men sprak goed Engels. De kamer was erg comfortabel. De service was zeer goed. Niet heel sfeervol, het ligt ook buiten de stad, dus je bent er wel wat geïsoleerd. Diner en ontbijt waren er zeer uitgebreid. Ik denk dat je in Iran niet snel een beter hotel zult vinden.

De dag erna naar Ahvaz

Khuzestan

Een zeer lange rit, maar wat een indrukwekkende natuur! Vooral de rit door kilometers lang tunnels door het Zagrosgebergte naar Khuzestan zal me bijblijven. Je fantasie gaat me je op de loop. Het verkeer in Khoramabad was totale waanzin. Volgens Darius is die stad op dat punt berucht. Maar ik vond het weer bepaald een avontuur op zich, om je een weg te banen door die stad. Je waant je op de kermis tussen de botsauto’s, waarbij we wonderlijk genoeg geen andere weggebruiker geraakt hebben. De overgang van de bergen naar het vlakke Khuzestan was bijzonder groot. Een totaal andere geografie. Het hotel in Ahvaz was duidelijk verouderd. Toch was het schoon, de service was ook goed. Het eten was evenwel erg slecht, Darius had me er al voor gewaarschuwd. Op de tweede avond ben ik buiten gaan eten. De temperaturen in Khuzestan vielen me in zoverre mee, dat ik ze me erger had voorgesteld. De stad zelf bleek inderdaad weinig boeiend. De streek is overduidelijk ingesteld op de industrie.

Choga Zanbil was erg indrukwekkend

Heel fijn dat we daar volstrekt alleen konden rondlopen. Prachtige vergezichten daar ook. Shush vond ik ook erg de moeite waard. Daar heb ik ook enkele van de aardigste foto’s gemaakt. Ik moest erg lachen toen ik het graf van Daniël bezocht: Natuurlijk schoenen uit en ik herkende meteen weer de muffe tenenkaasgeur die me bijgebleven was van vijf jaar terug in het heiligdom in Qom. De excursie naar de Perzische Golf hebben we geschrapt. Darius overtuigde me ervan dat die niet heel bezienswaardig is. We hebben het programma iets gewijzigd en hebben dus tijdens de volle dag in Ahvaz Choga Zanbil en Shush bezocht. Shustar en de Band e Kaisar hebben we bezocht tijdens de tocht naar Dezful.

Vooral Shushtar vond ik een prachtige plek

Zagros gebergte

Heel bijzonder, die waterwerken. Ingenieus, hoe men in de oudheid daar die watermolens gemaakt heeft. Het hotel in Dezful was klein, maar prima. Service, eten en ontbijt waren goed. De volgende dag de langste rit, naar Shiraz. Weer mijn ogen uitgekeken, terug de bergen in. Een van de mooiste ervaringen was de klim naar Shiraz zelf, het laatste stuk van de rit. Het gebied waar Alexander de Grote nog flink heeft moeten strijden om de doortocht naar Persepolis te forceren. De enorme dieptes en pieken, het was onvergetelijk. Destijds was ik van de andere kant naar Shiraz gereden, en ik kon me van die rit weinig herinneren. Deze keer stond ik perplex van het spektakel.

Het hotel in Shiraz was erg goed

Ook veel drukker bezocht dan alle andere hotels, kennelijk een populaire plek, ook voor de stedelingen om iets te gaan drinken. De service was zeer goed, de kamer was heel prettig. Alle kamers tijdens mijn reis waren trouwens erg ruim. De dag erna ben ik de stad wat gaan verkennen, ik herinnerde me veel van mijn vorige reis. De bazaar was wel weer een hoogtepunt. Ik heb er weer wat mooie souvenirs van meegenomen.

De dag erna reden we naar Firuzabad

Kerk in Iran

Het kasteel en paleis van Ardashir waren dé sites die bovenaan mijn verlanglijst stonden toen ik het plan opvatte om naar Iran terug te keren. Beide sites stelden bepaald niet teleur! De ligging van het kasteel vond ik verbluffend. Wat een plek! Ook het paleis, in de vlakte, bleek aan mijn verwachtingen te voldoen. Het was trouwens erg leuk om met Darius gesprekken te voeren over de Sassanieden. Hij is afkomstig uit de streek en kent de geschiedenis op zijn duimpje. We hebben dus behoorlijk veel van elkaar kunnen leren. Ik had ook nog wat voor hem interessante literatuur bij me.
De andere twee dagen in Shiraz bezochten we Bishapur en Sarvestan. De reliëfs in Bishapur bleken veel meer te bieden dan ik gedacht had. We hebben er veel tijd aan besteed. Ook Bishapur zelf was veel uitgestrekter dan ik verwacht had. Ik ben heel blij dat dit in het programma zat. Sarvestan was meer een ‘toetje’, een bescheiden site, maar toch ook de moeite waard voor iemand als ik, die alle Sassanidische sites wilde zien.

Toen weer terug naar Teheran

In de bazaar

Afscheid van Darius en met Mahan Air binnen twee uur weer in Teheran. Het bleek een goede beslissing te zijn geweest om een volle dag extra in Teheran te hebben. Die dag had ik echt nodig om het Nationaal Museum te bezoeken en daarna het keramiekmuseum. De middag op de dag van vertrek heb ik uitgebreid het Golestan paleis bezocht. Dat stond vooraf niet hoog op mijn lijst, maar wat ben ik blij dat toch gedaan te hebben. De pracht en praal van de Qajar-dynastie vormde een mooi contrast met de andere dingen die ik eerder zag. En het was ook een mooie afsluiting van mijn programma. Bij aankomst in Teheran van uit Shiraz was ik opgehaald door een chauffeur die me bij vertrek ook weer naar Khomeini Airport reed. Een attente man, die veel harder reed dan Darius en geen woord Engels sprak. Toch verliep dat contact ook weer prima.

De vlucht naar Dubai verliep weer soepel

Dit waren in het kort mijn ervaringen. Ik was en ben compleet voldaan. De reis bracht me eigenlijk precies wat ik ervan gehoopt had. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe prettig de samenwerking met Darius was. Dat scheelde heel veel. Hij was bijzonder punctueel, verre van opdringerig, zeer belezen ook. Ik zou hem iedereen als gids kunnen aanraden. Mocht ik ooit nog willen terugkeren, zou ik graag weer met hem op pad gaan.

Bestemmingen Iran

Klik of tap op onderstaande bestemmingen voor meer informatie, bezienswaardigheden en reisadvies.