faravahar

Willem Rog ontdekt Iran

Vanuit het niets verscheen daar de woestijn
Willem Rog, rondreis september 2018

Woensdag 19 september Amsterdam – Teheran

In de avond vloog ik met de op een na laatste vlucht van KLM naar Teheran. Op de luchthaven werd ik opgewacht door een chauffeur die mij bracht van de airport van Teheran naar Teheran zelf. Een rit van een half uur.

Donderdag 20 september Teheran

Het is vandaag Ashura. Op advies van hotel naar Darband geweest. Een pittoresk plekje in de bergen. In de avond Nature Bridge bezocht waar mensen bij elkaar komen om van het uitzicht over Teheran te genieten.

Vrijdag 21 september Teheran

Aangezien in Iran Vrijdag een weekend dag is, is op deze dag alles gesloten. Overdag door Teheran gelopen. In de namiddag via de Azadi tower naar de Milan tower.

Zaterdag 22 september Teheran – Sari

In de ochtend vroeg op gestaan om om 5 uur in de ochtend bij het treinstation te staan. Om 6 uur vertrekt de trein naar Sari. Het is even zoeken maar al snel zijn er mensen bereid om te helpen. In de trein komen verschillende mensen naar mij toe om een praatje te maken terwijl ik geniet van het landschap dat voorbij trekt. Net voor Sari staat Rezah mij op te wachten op een klein station. Rezah is mijn gastheer voor de komende 2 nachten. Hij laat zijn familiehuis zien. Met Rezah rij ik naar de Karspische zee en Sari.

Zondag 23 september Sari

Rezah laat vandaag mij de omgeving zien van waar hij woont in het groene noorden van Iran. Het doet soms een beetje Frans aan. We bezoeken een man van 82 jaar die woont een klein dorpje. Hij is vroeger worstelaar geweest en heeft nu een zelfgemaakte boerderij. Met Rezah bezoek ik onderweg nog een aantal plekken. We lunchen tussen de rijstvelden met uitzicht op de groene bergen. In de namiddag rijden we de bergen in waar we een kasteel bezoeken.

Maandag 24 september Sari – Damghan

In de ochtend wordt ik opgehaald door een chauffeur. Met hem rij ik via Sari over kronkelige wegen door de bergen en langs rijstvelden naar het zuiden. Onderweg regent het, de wolken bedekken de toppen van de bergen. We rijden door een kloof en opeens vanuit het niets kijk je vanuit een plateau over de woestijn. Onderweg bij een oase gestopt. Mensen zijn er geen toeristen gewend en maken een praatje met je. We rijden door naar Damghan waar ik als enige overnacht bij een guesthouse.

Rijden naar Sari wordt gekenmerkt door stedelijk gebied; veel winkels langs de weg, automakers, ijzerboeren en kleine industrie. Na Sari slaan we af richting Damghan. Eerst geregeld fruitboeren daarna gaat het over in bergachtig landschap met rijstvelden.

Bergen worden gekenmerkt door groene omgeving met veel wolken aan de toppen. Via kronkelijkige weggetjes rij je door dit landschap. Vanuit een afdaling zie ik een smalle kloof aankomen met een laag donkere wolken eerst en licht / zon aan de horizon waar het licht naar voren komt. We rijden door de kloof heen wanneer het landschap veranderd. Vanaf nu geen rijstvelden meer maar uitgestrekte glooiende velden. De bergen om ons heen hebben geen begroeing.

Stop gemaakt met uitzicht over dorpje. Daarna door kaal landschap, bergachtig gereden. Het was half bewolkt. Wat ik toen zag was ongelofelijk. Vanuit het niets verscheen daar de woestijn. Een plek waar je kilometers vooruit kon kijken. In de verte zie ik bergen en daar houdt het mee op. We stoppen bij een plek waar water ligt. Een man vertelt mij dat ik momenteel de enige toerist ben en hij vraagt waarom ik door Iran reis.

Dinsdag 25 september Damghan – Mesr

Om 8 uur komt de vader van Rohab mij ophalen. Rohab is de eigenaar van het hostel in Mesr. We gaan een weg van 400 km te gemoed. De weg wordt gekenmerkt door oneindig lange wegen met verschillende lagen in route. Woestijn en bergen. Stoppen vaak ondeweg om te genieten van iets wat ik nog nooit heb gezien in mijn leven; woestijn. De horizon wordt gekenmerkt door verkeersborden, niks anders. Uitgestrekte vlaktes. Kamelen borden, stieren borden. Tussenstop bij kruising waar we even thee drinken. Bij bordje Mesr gaan we 45 km lange weg in. Rond de klok van 13.30 kom ik aan in Mesr waar Rohab mij erg relaxed ontvangt.

In de namiddag vertrekken we voor een ruige jeeptocht door de woestijn om een wandeling te maken door de bergen. We zien langzaam de zon ondergaan vanaf een woestijntop. Heel even zien we de sterren. Vanaf de andere kant komt langzaam de maan gloed op. Het is volle maan wat een bijzonder effect geeft in de normaal stik donkere woestijn.

Woensdag 26 september Mesr

Vandaag relaxed dagje gehad. In de namiddag de woestijn in getrokken om richting een zoutwatermeer te rijden. In de avond zien we weer de zon ondergaan, de melkweg en de maanopkomst. Een bijzondere ervaring om nooit meer te vergeten.

Donderdag 27 september Mesr – Aqda

In Mesr wordt ik opgehaald door een taxidriver die me naar Aqda brengt. Onderweg doen we aantal stops aan. Zo bezoeken we een water waar vissen aan je voeten knagen en een kasteel midden in een klein woestijn dorpje.

In Aqda vind de herdenking van Imam Hoessein plaats die 1400 jaar geleden is overleden. Mannen kloppen op hun borst en zingen in groepen de herdenking. Vrouwen trekken daar weer achteraan en doen een gebedsronde door de stad. Aqda is een klein woestijnstadje waar iedereen elkaar kent. In de avond eet ik met mensen uit Esfahan en praat ik over de cultuur in Iran en in Nederland.

Vrijdag 28 september Aqda – Yazd

Deze morgen reis ik met de VIP bus van Aqda naar Yazd. Een bus waar in Nederland 52 stoelen zitten, zitten er hier maar een stuk of 24 in. Ruimte en conform staat hier voorop. In Yazd kom ik aan op het busterminal buiten de stad. Daarvandaan brengt een driver me naar de stad. Ik overnacht in een 400 jaar oud gebouw waar momenteel een hotel in gevestigd is op een centrale locatie in de stad. Yazd wordt gekenmerkt door zijn smalle straatjes en de vele tradities die vanuit religie hier leven.

Zaterdag 29 september Yazd

In de ochtend krijg ik een privé rondleiding door de stad. Lopen we langs de highlights van Yazd. In de namiddag ga ik zelf nog op ontdekkingstocht en spreek ik diverse mensen. Een bijzondere ontmoeting was bij een kledingmaker waar ik traditioneel kledingdracht werd gestoken. Op de achtergrond had hij een tv aan waar Perzisch werd vertaald naar het Engels. In de avond ga ik luxe uit eten bij een duurder restaurant. Waar je normaal 2 euro betaald was het nu voor de verandering 7 euro.

Zondag 30 september Yazd – Shiraz

Deze morgen wordt ik opgehaald door een driver om de lange tocht van 400 km naar Shiraz af te leggen. Onderweg stoppen we nog bij onbekende stops. 4000 jaar oude boom en het icoon van het 20.000 rial briefje. We stoppen langs de weg voor een theepauze en komen tegen de avond aan in Shiraz. Een grote stad wat soms weer een beetje aziatisch aan doet. Overal winkels en kleine speciaalzaken. Ik overnacht in een traditionele authentieke hostel.

Maandag 1 oktober Shiraz

Deze dag bezoek ik een aantal hoogtepunten van de stad en de bazar waar de vele geuren bij elkaar komen en verschillende kledingwinkels en tapijten zaken bij elkaar zitten. In de middag rijd ik in de omgeving van Shiraz.

Dinsdag 2 oktober Shiraz

Deze morgen bezoek ik in alle vroegte de Pink moskee met zijn bijzondere decoratieve ramen en loop ik verder door de stad en praat ik met verschillende inwoners.

Woensdag 3 oktober Shiraz – Esfahan

Deze morgen reis ik van Shiraz naar Esfhan. In de bus zitten 2 polen en verder locale mensen. Vanuit een kloof en enorme hoogte is Esfahan zichtbaar. Het is alsof je over de buitenste ring van Parijs rijdt en Parijs ziet liggen.

In de avond loop ik op advies van de receptionist naar een groot plein Naqsh-e Jahan Square, waar inwoners van Esfhan bij elkaar komen om te picknicken. M’n mond valt open van verbazing. De lichtjes en de vele mensen die bij elkaar komen is echt indrukwekkend om te zien.

Donderdag 4 oktober Esfahan

Deze morgen loop ik naar de bekende brug over de rivier. De rivier blijkt droog te liggen en geen enkele drup water meer aanwezig te zijn. Ik loop door naar de Armeense kerk en het vank kwartier. Daarvandaan neem ik de taxi naar het noord oosten van de stad waar ik de vrijdag moskee bezoek. Vanuit deze moskee loop ik door een verlate bazar naar het centrale plein waar ik de rest van de avond door breng.

Vrijdag 5 oktober Esfahan

Deze middag bezoek ik alles rond het centrale plein van Naqsh-e Jahan Square. De diverse moskees en neem ik uitgebreid de tijd om alle winkels te bezoeken. In de avond laat vertelt een tapijten verkoper graag over het ontstaan van alle vloerkleden en verteld een safraan handelaar meer over dit kruid.

Zaterdag 6 oktober Esfahan – Kashan

In de ochtend vertrek ik met de VIP bus van Esfahan naar Kashan. In de bus ontmoet ik een scholier die weg wordt gebracht door zijn broer en moeder. Hij volgt een studie in Kashan waar hij een week verblijft om later weer naar Esfahan toe te gaan. Na een rit van een kleine 3 uur kom ik rond de klok van 12 uur aan in Kashan. Mijn laatste bestemming op mijn reis. Tussen de middag komt Rezah, die ik aan het begin van de reis heb ontmoet langs om meer van Kashan te laten zien.

Zondag 7 oktober Kashan

Met Rezah reis ik vandaag af naar een ondergrondse stad. Een bijzondere ervaring om door lage smalle gangen te lopen waar vroeger mensen leefde en pas recentelijk is ontdekt. Daarna gaan we naar de tuinen van Kashan en neem ik afscheid van Rezah. Ik loop zelf nog over de bazar.

Maandag 8 oktober Kashan – Amsterdam

Deze morgen loop ik over de bazar. Een gids is zo aardig om mij meer van de stad te laten zien. In de middag koop ik wat laatste producten als dadels en groene thee om mee te nemen naar Nederland. In de avond brengt een jong stel mij weg naar het vliegveld van Teheran waar ik dan de rondreis door iran er op heb zitten.

Bestemmingen Iran

Klik of tap op onderstaande bestemmingen voor meer informatie, bezienswaardigheden en reisadvies.